Keperluan Ikhtilat

Posted: August 3, 2009 in Uncategorized

sumber : http://www.iLuvislam.com

Apakah itu ikhtilat? Adakah lelaki langsung tidak memandang wanita dengan menundukkan pandangan sehingga hampir terlanggar tiang? Ketika berprogram, adakah harus diasingkan antara lelaki dengan perempuan supaya terjaga? Allah Maha Bijaksana menjadikan makhluk berpasang-pasang; lelaki dan wanita, bumi dan langit, siang dan malam, syaitan dan malaikat, gunung dan lembah, matahari dan bulan, begitulah seterusnya. Banyak hikmah dalam kejadian alam yang perlu direnung dan dijadikan bukti keagungan Allah. Satu contoh dalam kejadian manusia, Allah jadikan wanita bersifat lembut dengan nisbah 9/10 malu dan 1/10 akal, manakala lelaki 9/10 akal dan 1/10 malu.

Atas kelebihan akal inilah, Allah menjadikan kaum lelaki penjaga bagi kaum wanita. Begitu juga dalam apa jua masalah, Allah menyamakan 2 wanita dengan 1 lelaki; contohnya dalam hal penyaksian.Walaupun kurang berakal, namun wanita ada sifat malu. Kerana ada malulah, wanita dipandang mulia. Kalaulah wanita tiada malu, habislah dunia ini. Begitu juga lelaki, meskipun kurang malu namun mereka mempunyai akal yang dapat memikirkan kesan dan sebab-akibat sesuatu perkara. Kalaulah lelaki tiada akal, dunia akan jadi kucar-kacir. Begitulah kebijaksanaan Allah untuk menjaga keharmonian alam.

8

Namun apa dah jadi pada masa ini. Wanita sudah tidak ada perasaan malu lagi; bebas bergaul tanpa batas, bebas keluar hingga larut malam. Manakala lelaki pula sudah tidak menggunakan akal lagi malah merosakkannya pula. Fikirkanlah kesan buruk yang akan menimpa masyarakat jika fitrah kejadian ini sudah diabaikan.

Saya menyarankan ikhtilat adalah baik lelaki atau wanita, masing-masing tidak melayan perasaan sehingga menghanyutkan diri. Mereka jadi tidak tenang dan gusar, tidak melakukan apa-apa gerak kerja, ataupun jika dilakukan itu pun kerana si dia. Si lelaki tidak akan berjalan berdekatan si wanita, begitu juga tidak akan berjalan belakang si wanita. Ini sangat pantang. Jika mahu berjalan bersebelahan sekalipun, ia mesti dalam jarak yang jauh untuk menjaga perasaan. Si wanita tidak akan keterlaluan dalam melembutkan suara sehingga mampu menggoda dan meransang, dan tidak menunjukkan aksi-aksi yang boleh menimbulkan rasa yang kurang baik dalam hati wanita.

Kedua-duanya tidak akan tenggelam dalam percintaan sehingga bahasa SAYANG menguasai menyebabkan hidup tidak tenang dan tenteram. Ikhtilat dengan tidak berada berdekatan seperti berhadapan dengan secara dekat semasa mengadakan mesyuarat apatah lagi berpegangan tangan dan berjalan di waktu malam. Ikhtilat adalah SAD ZARAIE, satu kaedah pencegahan sebelum berlaku sesuatu yang tidak diingini berdasarkan slogan JANGAN SEKALI KAMU DEKATI ZINA.

Kenapa perlu si lelaki sentiasa bertemu si wanita atas alasan rindu dan sayang seolah-olah mereka tidak punya masa untuk mencurahkan rindu kepada Tuhan yang Maha Esa dan untuk perjuangan. Kenapa dihabiskan duit si dia terlalu banyak sedangkan duit untuk perjuangan langsung tidak dihulurkan. Saya mengingatkan kepada yang asyik bercinta. Bercinta harus, tetapi lemas haram. Bercinta harus, tetapi sekiranya anda makin hilang fungsi sebagai hamba, maka ia haram. Berhubungan dengan wanita, atau dengan lelaki, adalah dengan tujuan untuk saling lengkap-melengkapi dan untuk memudahkan urusan. Jika magnet itu teransang, maka salurlah dengan cara yang paling baik – yakni kahwin. Wanita yang sepatutnya malu dah tiada malu lagi; lelaki yang sepatutnya berakal dah hilangkan akal mereka.

1_122622834l

Diriku terfikir sejenak..ada jugak diantara kita yang terlibat (peringatan buat diri yang hina ini juga)..yakni yang hafal Al-Quran ataupun tak..yg paham agama pun xkurang jugak..hebat berkata2..sejauh pemahaman orang yg hafal Al-Quran e2 terhadap bab2 ikhtilaf ini..sejauh mana pehaman yg paham agama e2 terhadap masalah ini.. apa yang ana nampak mereka2 inilah yang melangkah jauh dalam bab ikhtilaf ini..padahal merekalah pembawa kalam Allah e2..bukankah sedih???? orang yang faham agama dengan sebetul2nya boleh terlibat dgn ini apatah lagi mereka2 diluar sana yg xmemahami or xtaw lgsg..ramai yg memberi alasan dgn berkata ini adalah urusan kerja..awal2 mmgla urusan kerja..lama2,mulalah berlarutan dgn soklan2 yg xspttnya..wujudkah cinta ana enti/ana enta???..ramai yg berjanji akan menunggu antara satu sm lain kerana jarak yg memisahkan..xpun kerana takut si dia e2 kita xmiliki..namun pernahkah kita terfikir keberkatan dalam apa yg kita lakukan ni??? TEPUK DADA TANYA IMAN..syaitan sgt bijak..mudah sj syaitan nak menyesatkan kita..perkara2 seperti inilah slh2 1 cr syaitan..bodohnya kita!!! kita terperanjat..kita masuk dalam perangkat syaitan..jangan hairan nanti bilamana suatu saat  berlakunya keruntuhan moral n akhlak yg sgt2 teruk pd golongan2 muda disebabkan bab2 ikhtilaf ini..apa peranan kita????

Ayuh pemuda!! bangkitlah…Islam memerlukan INSAN MUJAHID BERJIWA HAMBA..bukannya yg membawa kpd kelalaian..

Ayuh pemuda!! bangunlah..dengan gagah,,gunakanlah 9 akal yg dikurniakan e2..jgn kau kalah pd 1 nafsumu e2..

Ayuh pemudi!! sedarlah..ketegasanmu benteng AGAMA..

Ayuh pemudi!! tangkislah..syadidkan lah dirimu sekiranya e2 perlu..jangan sekali2 kau lemah..

ISLAM MEMERLUKAN INSAN2 YANG BERJIWA PEJUANG!!!!!!

2801407387_e0602caa70_o

~BUAT DIRIKU YANG SENTIASA MENGHARAPKAN REDHA DAN KEBERKATAN ALLAH SWT~

Comments
  1. jgn lupa invite perppis bang

  2. jgn lupa invite perppis kak

  3. salam ukhti kos ape dkat uia gombak skrg….
    dulu dkat pj ambek kos ape ye….
    saya pun uia jgak dkat nilai….
    salam ukhuwah fillah abadan abada ukhti…

    • ummuumar90 says:

      Waalaikumsalam..

      Ana amek Human Scince major in Political Sc..currently dekat gombak dah..inshaAllah dah nak masuk 2nd year.

      Salam ukhuwah jugak=)

  4. Nur Izzah says:

    cinta ana enti…ikhtilAT??

  5. amin rahim says:

    Bercinta itu harus, lemas haram. Insyallah :’)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s